Perks of Being a Translator

Last year, I translated a book from John Green called The Fault in Our Stars.

tdbb

It wasn’t my first choice. I wrote to the publisher and asked if they were interested in paying me to translate The Hunger Games and they told me that it was already an ongoing project (for 2 damn years) Instead of moping, I asked if there was another project and they said yes, for Mr. Green.

I mean, I’m on tumblr and you, sir sucked big time if you failed to read all the quotes that crept slowly on your dashboard. I thought it was ‘deep’ and philosophical but no way I would read the book. It’s just not my kind. And yet when in Waterstones I saw that book up for a quid and I bought it without thinking twice. Part of it was curiosity but another part was just a dim wish. I might get to fangirl with them (tumblr girls crying over Gus) and get some friends. You know, shallow, selfish stuffs.

So I read it. To be honest, I cried but not a lot. I cried more reading The Hunger Games (sorry, wrong genre) Honestly, I think it’s an equally brilliant book though I have to admit that I disagree on certain parts. I loved how he managed to make Amsterdam a metaphor for Hazel and The Anne Frank House for Gus. It’s like it’s written in the stars [*teary eyes*]

Okay?

Okay.

So my publisher said there was another girl who was supposed to be doing the translation but she had to continue her studies and there’s a possibility that she can’t do it. I said fine and it was supposed to be a 50-50 deal but in the end she just managed to translate up to chapter three. I was fine with it but I would suggest that anyone with the right mind should really think of translating one book alone. It’s a headache to fuse two minds into one voice.

The editor said that I have less than 2 months (we need to publish it before the movie screening in Malaysia) so I did my best. It was hard because Malay words are formal (sometimes philosophical) but not well adapted to be embedded in the minds of teenagers and TFIOS is a book aimed for youth. It’s a young adult literature. So you have to fence fight with literary terms and jostled it with really shallow street slang. You have to mix it right so it should not be too sharp, nor too blunt. I revised and fought for my translation. Sometimes the editor thought it was okay but sometimes he changed it, sometimes without telling me. I told him the truth. Some I do agree and some I didn’t. In the end, the book was done and was sold out in 3 weeks. It went into second print until today it’s one of the bestsellers of the company.

I guess I did okay. Some complained that it was a really formal translation of TFIOS and not ‘groovy’ enough but I’m fine with it. It’s over. Can’t change anything and won’t.

The publisher sent me another manuscript called Cat out of Hell right after the day I sent him the full translation. A pretty dark humored book, if you ask me but he wanted me to choose between Park and Eleanor and Cat out of Hell and if given another chance, I would still choose the same book. I love Cat out of Hell.

Can’t stand P&E. Sorry. Too much brands promo/pop culture references to shape up an identity. I know it’s for youth but not everyone has the same ideology or identify with American brands. In certain countries outside of USA, a common brand costs a fortune and we only saw them on second hand shops or donated during floods. It’s a pathetic excuse to build a character.

Well, yes. Moving on. I was being upset about something more important than labels.

My publisher and beloved editor.

He gave me some time to peruse the book and then told me that I should contact him when I’m done. I guess I deserve some break after TFIOS so after a month, I mailed him asking for updates. I was translating the book (for about 10 pages) and then he promptly said that we’re not printing that book. Malaysians might not understand the dark humor.

Fuck.

Fine. My fault. I should have asked him first.

I met this editor many times. Always smiling, having fun. He knew I speak Spanish so sometimes he would say some Spanish babble and I just laugh. I guess he’s a nice guy to work with.

I asked him if I can get some discounts for some poem books and even my translated copy. He said I can get it for free. WOW. This is so cool! I was looking forward for those copies but then he promptly forgot about that. Fine, I said. Next time.

He put on Facebook that his company was looking for an in-house translator and I immediately applied hoping to get it because I helped them before. No reply.

I asked for my royalty after 6 months. Nothing. There were some mails back and forth. Asks and answers. There was something about consignments, and bookshops not paying it but other than that I guess I have to wait for it. I kinda break my heart because I was asking about it since early December to get to a book sale. Nothing. When my grandmother died, I didn’t have a dime to chip in (that was early January) so I am quite upset with the whole arrangement.

And then again, on their FB page, he’s asking for a Spanish translator (when he already got my resum√© from the in-house translator vacancy. He knew that I speak Spanish) Still, I sent my CV. I wanted to see how long can he ignore me, push me and just pretend that I didn’t exist.

I once sent a manuscript to be published (long time ago when my English REALLY sucked) and got nothing as a reply. I can accept that. But now? It’s the same voice. Same action. I feel like a candy wrapper, now discarded at a wrong recycle bin.

I guess I can expect the same thing from him now. No-fucking-thing.

And it’s just so sad because his echo is blaring; that I’m not good enough, that my part of the answer equation did not matter to him and my efforts were worthless. All those nights and worrying and dictionary browsing were nothing. I was just a mean to get a book published and I should not take offence because they’re a big, established company with money.

And stupid me, I thought that if I did a good job they would want me ūüė¶

 

LATEST UPDATE 14/05/2015:

The royalty has been paid some time last week ūüôā I felt like it rained golden nuggets. I thank the unfaulty alignment of stars for this.

Buat kali ini
Aku minta untuk jadi puisi
Aku mahu hidup dalam helaian putih dan barisan seni
Berdarah dalam dakwat yang dipakai Rumi
Mungkin dengan cara ini saja aku takkan pernah mati

– B

Bila Aku Diam

Ada masa aku diam

Aku tak jawab telefon

Aku off Facebook

Aku invisible

Hilang

Itu perbuatan sengaja tanpa was-was

sebab aku suka

bukan sebab aku tak suka sesiapa

O.K aku tak harap sapa-sapa cari akupun

kalau ada pun sebab nak stalk aku, gambar aku, aktiviti ko-kurikulum aku tapi itu semua boleh tunggu

nanti dah mood nak selebret hidup aku datang, korang boleh tenung apa yang patut

ekceli aku tak femes pun

dan aku tahu segala gambar, kerja kawin dan berita panas terkini tu tak memerlukan tandatangan aku

aku diam sebab aku kusut

banyak sangat info pelik2 masuk dalam kepala

lagipun kan lagi baik bersangka baik sesama saudara

tapi senyap aku tu membuatkan ramai orang marah

mula2 aku tak faham kenapa

aku memang rasa tak salah

tapi rambut sama hitam

setan lain-lain

Dia kata aku ni orang yang suka menggunakan kawan

cari dia cuma masa senang, masa nak pertolongan

selfish, katanya

lupa kawan, sambungnya

sebab aku lama diam, dah tak bertanya khabar

sebab aku tak telefon, hantar kad, urut2 belakang masa dia nyawa-nyawa ikan

sebab aku hanya ingat dia masa aku tak ada tempat tinggal dan nak cari duit buat pinjaman

Hmm.

Macam mana nak cakap ek

Macam mana nak bagi penerangan

Sebab dari satu sudut, aku memang nampak macam orang yang macam tu

Macam riang2 saja, hepi berjalan ke sana ke mari

Suka2 hati nak mengorat mamat2 kulit porselin

Ambik gambar pemandangan, gambar salji

Mana ada gambar parit, lecak atau jiran belakang rumah

Macam kacang yang alpa 

Kulitnya dia dah buang dalam tong sampah

Aku senyap sebab kepala otak aku celaru

Kenapa aku bangun lagi hari ni

Kenapa tak pejam terus

Apa fungsi hidup aku di muka bumi

Kenapa aku tak bahagia dengan hidup aku ni

Kenapa aku tak boleh nak ikut arahan orang birokrasi yang gila kuasa

Kenapa aku tak boleh nak duduk dalam air-con

pandang 4 dinding diam2

taiplah hari2 8 jam

dan tunggu

dan sabar

dan seronoknya hari jumaat

dan komplen tentang traffic jam

dan marah kenapa gaji tak naik

dan marah kenapa tol naik

dan gelakkan muka kangkung yang tak bersalah

dan jeles tengok kereta baru di pasaran

dan bengang kenapa aku tak boleh pergi jalan2

dan tunggu

sampailah sampai hari itu

hari umur 55

hari yang selama ini rancangan yang aku nak dah boleh mula

bukan semua orang suka nak bersara?

Boleh keluarkan duit KWSP buat extend dapur lagi

tapi kena beli banyak ubatlah sebab sakit2 sendi

Soalan-soalan dan kebiasaan ni membuatkan aku kadang2 tak tahan dengan diri sendiri

Aku marah sebab aku tak tahu nak buat apa, macam mana dan kenapa aku jadi macam ni

Kan seronok dapat jadi macam orang lain

Normal

Tapi itu letaknya masalah aku

Aku tak fikir macam orang normal.

Jadi aku senyap sebab aku tak ada benda baik nak cakap

Yang aku ada cuma marah dan keliru dan bengang dengan hidup aku

Jadi aku diam

sebab aku tahu

kawan-kawan aku semuanya ada tanggungjawab

banyak yang dah kawin

ada yang ada anak

semua ada kerja tetap

semua ada masalah sendiri

masa yang sikit tu dia nak spend masak untuk family, main dengan anak, gurau2 dengan suami, nak tengok t.v, nak duduk dalam jam lagi, nak beratur beli makanan, nak layan customer yang perangai macam setan, nak layan kawan-kawan, nak perang dengan bos, nak baca buku, nak shoping, nak bercuti, nak hepi-hepi, nak bahagia,

nak bertenang.

itu tak campur macam mana nak kipas mak mertua

buat apalah aku nak tambah masalah orang yang kadang2 tak terpikul beban yang ada

penat aku fikir kisah kau, cabang masalah kau

aku takut kau tak bahagia

sebab aku tau susah nak dapat bahagia

aku ni merangkak2 nak kumpul sejambak, itupun mengemis lebihan kasih anak2 orang yang sudi

tapi aku tak kisah

kalau itu saja yang aku mampu ada

aku terima

Yang paling penting

aku nak kawan2 aku bahagia

aku?

tak apa.

Jadi bayangkanlah perasaan aku bila kawan aku sendiri

bukan seorang dua

ramai, plural kata encik penjajah

sampai aku malu nak ikut masuk kumpulan sekolah menengah aku 

sebab sahabat satu bilik

dah kenal lima belas tahun

makbapak pun dah macam mak bapak aku

semua rahsia dia aku tahu

cakap yang aku kawan yang taik

yang busuk

yang tak ada hati

sebab aku diam

senyap, langsung tak kirim salam

guna kawan masa senang

bila aku cuma diam sebab aku takut

suara2 dalam kepala aku

buat hidup dia tak tenang

jadi aku ambik keputusan

untuk terus diam

sebab apa pun alasan aku

orang cuma cerita robek hati dia

buluh2 sembilu yang aku cucuk-cucuk di mata dia (kononnya)

kisah luka, parut yang darahnya mengalir tak berhenti, betapa kau sakit badan dan sakit hati

tapi kalaulah kau tahu cerita aku

yelah kau mana dengar sedu sedan aku malam2 sunyi

tapi aku minta jagalah perkataan kau 

aku sedih sebab kau penting dalam hidup aku

cukuplah dengan suara bangsat2 tak nyata di telinga aku

aku mengaku kau menang

kau ada semuanya; ada laki, ada duit, ada kerja, ada semua yang aku yang haprak ni dok berharap nak ada

tak payahlah kau tumpang sekaki nak join maki2

aku kalau boleh nak ingat kau kawan baik aku sampai mati

Cobaan, kata Pendekar Mustar

Aku hanya nak duduk diam, nak cuba bertenang

Bara dalam hati aku hampir padam tapi kipas carik saja yang aku ada

tolonglah

kau mungkin tak dengar suara serak aku merayu dengan Tuhan punyalah minta untuk bertenang

minta sedikit lagi ruang

kalau2 aku mampu untuk cekup sikit bahagia

sipipun jadilah

tapi ini cuma cerita seorang budak perempuan

yang cuba sehabis baik untuk diam

Pendapat Aku Versus Pendapat Kau

Macam ni lah ek

Aku nak korang faham yang kita ni tak sama

Aku suka kopi, kau suka teh

dan itu tak apa

boleh hidup sekali

kau tak payah buang2 karan nak benci Komuniti Hirup Kopi Pagi2 atau boikot kedai2 kopi

Aku ni kadang2 bengong jugak

Cepat melenting, cepat marah

so kadang2 korang baca status aku mesti bengang je dalam hati

nak balas, nanti perang lagi dengan perempuan saiko ni

baru tadi status keadaan mental terumbang-ambing dia penuh dengan maki2

Mungkin aku cuma nak sikit simpati

Jadi korang tak setuju dengan pendapat aku

Fine.

Nak cerita tentang pendapat ni, sebenarnya dia barang abstract tau

Dia bukan aku, cuma sebahagian daripada pemahaman aku

Mungkin kecik2 dulu aku suka bau kopi atuk aku

Mungkin kopi tu boleh bagi aku buat kerja lebih laju

Mungkin teh buat aku sembelit 2 minggu

Adalah sebab aku tak berapa setuju

Tiba2 aku keluar fatwa konon teh boleh sebabkan kanser

(kau mestilah tak setuju, kan. Kalau nak ikut, semua benda boleh sebabkan kanser hatta makan nasik ayampun.)

tapi tak adil kau boikot aku sebab kau tak setuju dengan pendapat aku

tak adil kau bolayan aku sebab aku kata teh kegemaran kau tu pembunuh nombor satu

tak adil kau benci aku sebab pemahaman kau tak sama dengan pemahaman aku

Kalau macam ni cara kau buang kawan, bagus juga rasanya 

Tak minum teh je, tak layan

Nak cuba minum kopi je, tak geng

Pesan sirap bandung ais krim soda je, tak wassap dah

Kalau bisul, kira kau macam yang kat buntut 

Hilang kau saja, dari senget terus boleh duduk seimbang

Tak rugi sekupang

Aku tak kisah kalau nama aku ni kau buang

Terima kasih sebab bagi hati aku lapang.

Isk, umur dah nak lebih tiga puluh 

Ada anak, suami, keluarga, kerja bagus, rumah, saluran internet berkelajuan tinggi

tapi jiwa mati

Kesian.

Kenapa jiwa kau macam tak cukup sarat dengan sifat baik hati?

Rasanya macam dah banyak pengalaman, banyak jenis kawan, cerita, segala mak nenek rencah hidup, ranjau semua dah lalu

tapi bila pendapat aku lain dengan pendapat kau terus aku dipandang serong

(aku sebenarnya tak kisah pun dengan pandangan2 juling orang)

tapi aku kesian kat anak kau

orang macam ni pulak tu yang banyak nak membiak bagai

yang suka prejudis dengan pendapat orang lain

yang benci dengan orang yang tak LIKE grup minum teh kau

yang langsung tolak tepi orang yang ada unsur2 kekopian

Ini baru sorang

Kalau sepuluh

seratus

seribu

sepuluh ribu

sejuta

sepuluh juta

semua?

Aku mintak maaf sebab bahasa Melayu aku kadang2 bunyi macam orang bodopiang

tapi kepalahotak aku tak begitu gilang-gemilang

Kadang2 kau rasa benda kecik tapi bagi aku besar

atau kadang2 aku rasa benda tu kecik tapi bagi kau besar

tapi kita manusia

walaupun kepala kecik, gaji kecik atau mata kecik

tak apa

janji hati besar

(buntut besar pun tak apa)

Meracau Lagi

Sepi buat aku jadi begini

Meronta, menggelupur dan meracau lagi

Bisik satu nama dan kuulang sampai pagi

Walau ikrarku setahun lalu dia sudah lama mati

Hari ini kubulat tekad

Tidak mahu malu lagi, tidak mahu sakit ini melarat

Kujengah wajah itu lagi, si Rambut Hitam Pekat

Kutulis bersahaja ‘Aku rindu padamu’ wahai Sahabat

Seperti biasa, mula-mula dia pura-pura pengsan, buat tak tahu

Hati ini merekah seribu, apa kau tak bisa merindu aku?

Tetapi aku tahu dia jauh, dia malu, dia pura-pura bisu

Akhir sekali dia kata dia suka, dia mahu, dia pun rindu aku

Ini bukan berita baik, bukan ubat penyakit

Nafas aku semput, dadaku tetas tak berjahit

Malam ini pastinya mata ini memekik perit

Meracau lagi dengan bayang-bayangnya yang datang menghimpit

Masalah aku satu, meracau tak tentu

Lama kubilang kumbang bukannya seekor tapi beribu

Tapi hati ini degil, keras, dungu, kematu

Menanti hari bila degup nadi ini bersatu

Tapi tanpa aku dia bahagia, dia gembira, dia ceria

Walaupun aku seorang yang meracau, menggila, membabibuta

Maka ubat penyakit jiwa ini mudah, pilihlah jalan untuk lupa

Mungkin dia bukan jawapan yang aku pinta

Oh bilakah racau ini boleh padam, bila rasuk ini akan diam

Bila difikir sudah 416 hari jantung ini tidak tenteram

Mimpi berselang hari berselang tahun berselang siang berselang malam 

Wajah itu datang berulang, bak zikir, bak gurindam

Jika tidak tersambung selirat sulam benang takdir ini

Redhalah aku perca kasih yang kutenun dan kujaja sepanjang hari

Dipijak, dikesat, dihentak atau dibuat kain lap kaki

Padamkanlah warna pelanginya dan biar belang jelaga hitam yang ganti

Terbang

Dia kata aku tak boleh terbang. Dia kata salah. Semua orang tak boleh terbang. Apa pentingnya kau sampai kau boleh terbang tinggi, soalnya mencebik. Simpan saja sayap kau itu. Orang lain tak banyak merungut. Kenapa kau nak jadi lain? Kau sama macam orang lain. Kau duduk diam-diam. Buat kerja kau yang bertimbun itu. Jangan banyak membebel. Syukur. Kau antara yang bertuah.

Aku tunduk. Tapi aku memang boleh terbang. Aku bahagia bila aku terbang. Semua orang boleh terbang. Kau tak fikirkah kami bukan cacat seperti kau? Sayap kami menggigil mendengar bunyi angin memanggil-manggil nama kami. Hati kami gusar, malam kami panjang, siang kami gersang. Kami tak dijadikan duduk mengadap dinding. Kami mahu terbang!

Dia kata ini arahan. Tengok siapa yang lebih banyak makan garam. Sedarlah, kau dibayar untuk duduk mengadap dinding, katanya. Apa kau mahu lagi? Buat apa terbang tinggi semata-mata untuk jatuh terhenyak ke Bumi? Lihat sayap aku ini. Koyak rabak dan tak mungkin berfungsi lagi. Kau mahu cacat seperti aku? Kau mahu menyesal tak sudah?

Masalah aku ialah aku jarang menyesal. Patah tumbuh, hilang berganti. Bagaimana sayap kau mahu tumbuh kalau kau balut dia ketat-ketat tak mahu parutnya dilihat orang (hodoh, kata kau), tak mahu orang tahu kau pernah cuba dan gagal, tak mahu bagi ruang untuk ia tumbuh lagi, tak mahu ia kembali kuat dan berfungsi. Kau mahu padam saja episod cubaan dan kegagalan kau. Apa kau ingat semua orang sempurna, sekali cuba terus melayang?

Paling aku sedih ialah apabila lidah kau berani mencantas tunas-tunas mimpi. Kau jual kegagalan kau kepada orang lain. Kau bagi dia sempadan padahal sebenarnya sempadan itu cuma garis-garis dalam kepala kau. Kau kata tak boleh. Kau kata mustahil. Kau kata semua orang tak boleh terbang sebab kau sudah cuba dan ada bukti kegagalan yang kekal. Kau biar gagal itu selubung kau dengan selimut hitam dan kau berlingkar menangisi nasib buruk kau dalam kelam, lewat malam bila kau rasa semua orang sudah pejam. Kau kata dengan penuh yakin yang semua orang tak boleh terbang. Ambillah aku jadi teladan.

Tapi dalam hati kau setiap hari kau bermimpi tentang hari itu. Hari kau terbang melayang menyentuh awan gebu. Kau lupa terus denyut-denyut sakit di sayap kau itu, yang kau urut, belai dan sapu setiap hari. Kau senyum sendiri.

Kau boleh tipu orang lain tapi janganlah kau tipu aku.

Mabuk

Aku ada seorang kawan

Tugasnya meneman aku jalan-jalan

Kadang2 dia bayar bil lepas kami makan

Jenis lelaki yang tak kisah basah jalan saing dalam hujan

Tapi dia ada satu masalah yang aku paling tak berkenan

Hari Jumaatnya selalu ikut kawan2

Duduk menonggak bir berpint-pint

Semua pub di Newcastle ini dia dah rasmikan

Pagi Sabtu banyak perkara yang jadi sesalan

Katanya cukup sudah, penat isi perutnya dikeluarkan

Pening kepala, sakit urat, tunjuk aku lebam yang ada di lengan

Manja minta simpati, minta aku tolong jagakan

Tapi sakit mabuk bukan sakit yang aku boleh pulihkan

Tolonglah wahai kawan berdiri dengan pendirian

30 tahun sudah faham dunia punya urusan

Apa kata kita mula proses pemulihan

Kita berjalan di bawah sinar perak Sang Bulan

Aku paling suka kalau kau yang mula anyam2 tangan 

Kau tinggalkan semua, mamat2 Geordie yang konon gentleman

Teguklah aku ganti semua wiski, semua wine

Aku jamin kau takkan sakit, takkan pening, takkan pengsan

Biar aku yang rasuk kau, biar aku jadi sumpahan

Mabuklah dengan aku, wahai jiwa yang kempunan!