Mi Vida

New Books

Every time I write a new post, WordPress is updating something. Either the panels are suddenly on the right and then on the left and then it’s everywhere. It’s confusing. That’s how long I’ve been doing other stuffs besides blogging.

I’ve been working hard to the point that my hand isn’t what it used to be. The tiny bones around my middle knuckle is not happy each time I grab a pen or typing something. It aches like a mother. It’s my fault probably. I punched a wooden cupboard in fits of anger and now I’m paying it with my unworthy fist.

I finished an English book about 56 K unedited words. A paranormal thing that I thought a lot about. I’m letting it stew for about a month before I have another go at it. I sent the 3 first chapters to my old publisher because one of the workers told me back in 2014 that they were looking for English manuscripts but it came back with ‘we no longer publish English books’ in my inbox. That’s a shame. They published a few, I think. I have to find another publisher who does. I’m nervous when I think about book agents and international bestseller with my name but it would be so cool to break out from this maze.

I finished a travelogue with about 60 K, edited without mercy. I thought it was one of my most emotional works. I put a lot of effort into it. Sent the 3 first chapters to the same publisher and it was rejected after miserable 2 months. The long manuscript queue almost drove me insane. One should never advertise to give one’s feedback after 3 weeks when one only have time after 8 weeks. The panels (there were 9 people judging me, most of them writers of the same company) said that the 3 chapters don’t have enough ‘hook’ to bait the readers. I admit that’s true. I moved it back to chapter four because I need to say something important (and boring) in chapter three. 4 people agreed to publish it. 5 said it sucked big time. I accept defeat and try to connect with another publisher.

I wrote to him in fits of anger. Maybe this dude could help. I followed his rants on Facebook. He seemed cool and fearless and just absolutely sincere to the point that he was banned from giving speeches in universities and some public places. He didn’t reply. I was desperate. 2 down. I have to search for other people and I’m running out of lists.

I sent to another publisher, a relatively new name with 12 books under its belt. It was a scary mail. I was terrified of another rejection mail. 4 days later they said yes. We want your full manuscript. I was over the moon. It’s been a month after they asked me for it. I hope it went well. I really do. The manuscript is important to me. It contained half of my precious life. I was hoping to publish it since the past 10 years and when I’m ready, I hope to do it as swiftly as I could.

Meanwhile, I found another publisher who publishes English, Malay and even short stories. Interesting. I worked on several short stories (sucky ones, I’ve been told but this is when I didn’t know much about short stories) and sent it to them on their website. The CEO liked it. Sent me a mail on the same day saying that it caught his attention. The 10 stories was about 13 K, a meager meal way below the company’s requirement of 20 K words for short stories. He said he had forwarded the stories to their English editor and it has been a week that I’ve been waiting for that bloody girl to write me something. No word.

I have two pending works and I am going crazy because I can’t do anything about it. Now I’m working on a love story. It should be about 70 K but that was not the most terrifying thing about it. I didn’t know much about love but I’m lying about it anyway. I’m up to chapter 5 (out of 35) when suddenly I thought it would be a great idea to write a series of Malay short stories. Now I have three. Needs seven more before I could send it off.

My thoughts are everywhere. I hope my babies are all alright. I’m paranoid. My hand hurts. I hope things will get better soon. I really do.

Standard
Mi Vida

Bila Aku Diam

Ada masa aku diam

Aku tak jawab telefon

Aku off Facebook

Aku invisible

Hilang

Itu perbuatan sengaja tanpa was-was

sebab aku suka

bukan sebab aku tak suka sesiapa

O.K aku tak harap sapa-sapa cari akupun

kalau ada pun sebab nak stalk aku, gambar aku, aktiviti ko-kurikulum aku tapi itu semua boleh tunggu

nanti dah mood nak selebret hidup aku datang, korang boleh tenung apa yang patut

ekceli aku tak femes pun

dan aku tahu segala gambar, kerja kawin dan berita panas terkini tu tak memerlukan tandatangan aku

aku diam sebab aku kusut

banyak sangat info pelik2 masuk dalam kepala

lagipun kan lagi baik bersangka baik sesama saudara

tapi senyap aku tu membuatkan ramai orang marah

mula2 aku tak faham kenapa

aku memang rasa tak salah

tapi rambut sama hitam

setan lain-lain

Dia kata aku ni orang yang suka menggunakan kawan

cari dia cuma masa senang, masa nak pertolongan

selfish, katanya

lupa kawan, sambungnya

sebab aku lama diam, dah tak bertanya khabar

sebab aku tak telefon, hantar kad, urut2 belakang masa dia nyawa-nyawa ikan

sebab aku hanya ingat dia masa aku tak ada tempat tinggal dan nak cari duit buat pinjaman

Hmm.

Macam mana nak cakap ek

Macam mana nak bagi penerangan

Sebab dari satu sudut, aku memang nampak macam orang yang macam tu

Macam riang2 saja, hepi berjalan ke sana ke mari

Suka2 hati nak mengorat mamat2 kulit porselin

Ambik gambar pemandangan, gambar salji

Mana ada gambar parit, lecak atau jiran belakang rumah

Macam kacang yang alpa 

Kulitnya dia dah buang dalam tong sampah

Aku senyap sebab kepala otak aku celaru

Kenapa aku bangun lagi hari ni

Kenapa tak pejam terus

Apa fungsi hidup aku di muka bumi

Kenapa aku tak bahagia dengan hidup aku ni

Kenapa aku tak boleh nak ikut arahan orang birokrasi yang gila kuasa

Kenapa aku tak boleh nak duduk dalam air-con

pandang 4 dinding diam2

taiplah hari2 8 jam

dan tunggu

dan sabar

dan seronoknya hari jumaat

dan komplen tentang traffic jam

dan marah kenapa gaji tak naik

dan marah kenapa tol naik

dan gelakkan muka kangkung yang tak bersalah

dan jeles tengok kereta baru di pasaran

dan bengang kenapa aku tak boleh pergi jalan2

dan tunggu

sampailah sampai hari itu

hari umur 55

hari yang selama ini rancangan yang aku nak dah boleh mula

bukan semua orang suka nak bersara?

Boleh keluarkan duit KWSP buat extend dapur lagi

tapi kena beli banyak ubatlah sebab sakit2 sendi

Soalan-soalan dan kebiasaan ni membuatkan aku kadang2 tak tahan dengan diri sendiri

Aku marah sebab aku tak tahu nak buat apa, macam mana dan kenapa aku jadi macam ni

Kan seronok dapat jadi macam orang lain

Normal

Tapi itu letaknya masalah aku

Aku tak fikir macam orang normal.

Jadi aku senyap sebab aku tak ada benda baik nak cakap

Yang aku ada cuma marah dan keliru dan bengang dengan hidup aku

Jadi aku diam

sebab aku tahu

kawan-kawan aku semuanya ada tanggungjawab

banyak yang dah kawin

ada yang ada anak

semua ada kerja tetap

semua ada masalah sendiri

masa yang sikit tu dia nak spend masak untuk family, main dengan anak, gurau2 dengan suami, nak tengok t.v, nak duduk dalam jam lagi, nak beratur beli makanan, nak layan customer yang perangai macam setan, nak layan kawan-kawan, nak perang dengan bos, nak baca buku, nak shoping, nak bercuti, nak hepi-hepi, nak bahagia,

nak bertenang.

itu tak campur macam mana nak kipas mak mertua

buat apalah aku nak tambah masalah orang yang kadang2 tak terpikul beban yang ada

penat aku fikir kisah kau, cabang masalah kau

aku takut kau tak bahagia

sebab aku tau susah nak dapat bahagia

aku ni merangkak2 nak kumpul sejambak, itupun mengemis lebihan kasih anak2 orang yang sudi

tapi aku tak kisah

kalau itu saja yang aku mampu ada

aku terima

Yang paling penting

aku nak kawan2 aku bahagia

aku?

tak apa.

Jadi bayangkanlah perasaan aku bila kawan aku sendiri

bukan seorang dua

ramai, plural kata encik penjajah

sampai aku malu nak ikut masuk kumpulan sekolah menengah aku 

sebab sahabat satu bilik

dah kenal lima belas tahun

makbapak pun dah macam mak bapak aku

semua rahsia dia aku tahu

cakap yang aku kawan yang taik

yang busuk

yang tak ada hati

sebab aku diam

senyap, langsung tak kirim salam

guna kawan masa senang

bila aku cuma diam sebab aku takut

suara2 dalam kepala aku

buat hidup dia tak tenang

jadi aku ambik keputusan

untuk terus diam

sebab apa pun alasan aku

orang cuma cerita robek hati dia

buluh2 sembilu yang aku cucuk-cucuk di mata dia (kononnya)

kisah luka, parut yang darahnya mengalir tak berhenti, betapa kau sakit badan dan sakit hati

tapi kalaulah kau tahu cerita aku

yelah kau mana dengar sedu sedan aku malam2 sunyi

tapi aku minta jagalah perkataan kau 

aku sedih sebab kau penting dalam hidup aku

cukuplah dengan suara bangsat2 tak nyata di telinga aku

aku mengaku kau menang

kau ada semuanya; ada laki, ada duit, ada kerja, ada semua yang aku yang haprak ni dok berharap nak ada

tak payahlah kau tumpang sekaki nak join maki2

aku kalau boleh nak ingat kau kawan baik aku sampai mati

Cobaan, kata Pendekar Mustar

Aku hanya nak duduk diam, nak cuba bertenang

Bara dalam hati aku hampir padam tapi kipas carik saja yang aku ada

tolonglah

kau mungkin tak dengar suara serak aku merayu dengan Tuhan punyalah minta untuk bertenang

minta sedikit lagi ruang

kalau2 aku mampu untuk cekup sikit bahagia

sipipun jadilah

tapi ini cuma cerita seorang budak perempuan

yang cuba sehabis baik untuk diam

Standard
Mi Vida

Pendapat Aku Versus Pendapat Kau

Macam ni lah ek

Aku nak korang faham yang kita ni tak sama

Aku suka kopi, kau suka teh

dan itu tak apa

boleh hidup sekali

kau tak payah buang2 karan nak benci Komuniti Hirup Kopi Pagi2 atau boikot kedai2 kopi

Aku ni kadang2 bengong jugak

Cepat melenting, cepat marah

so kadang2 korang baca status aku mesti bengang je dalam hati

nak balas, nanti perang lagi dengan perempuan saiko ni

baru tadi status keadaan mental terumbang-ambing dia penuh dengan maki2

Mungkin aku cuma nak sikit simpati

Jadi korang tak setuju dengan pendapat aku

Fine.

Nak cerita tentang pendapat ni, sebenarnya dia barang abstract tau

Dia bukan aku, cuma sebahagian daripada pemahaman aku

Mungkin kecik2 dulu aku suka bau kopi atuk aku

Mungkin kopi tu boleh bagi aku buat kerja lebih laju

Mungkin teh buat aku sembelit 2 minggu

Adalah sebab aku tak berapa setuju

Tiba2 aku keluar fatwa konon teh boleh sebabkan kanser

(kau mestilah tak setuju, kan. Kalau nak ikut, semua benda boleh sebabkan kanser hatta makan nasik ayampun.)

tapi tak adil kau boikot aku sebab kau tak setuju dengan pendapat aku

tak adil kau bolayan aku sebab aku kata teh kegemaran kau tu pembunuh nombor satu

tak adil kau benci aku sebab pemahaman kau tak sama dengan pemahaman aku

Kalau macam ni cara kau buang kawan, bagus juga rasanya 

Tak minum teh je, tak layan

Nak cuba minum kopi je, tak geng

Pesan sirap bandung ais krim soda je, tak wassap dah

Kalau bisul, kira kau macam yang kat buntut 

Hilang kau saja, dari senget terus boleh duduk seimbang

Tak rugi sekupang

Aku tak kisah kalau nama aku ni kau buang

Terima kasih sebab bagi hati aku lapang.

Isk, umur dah nak lebih tiga puluh 

Ada anak, suami, keluarga, kerja bagus, rumah, saluran internet berkelajuan tinggi

tapi jiwa mati

Kesian.

Kenapa jiwa kau macam tak cukup sarat dengan sifat baik hati?

Rasanya macam dah banyak pengalaman, banyak jenis kawan, cerita, segala mak nenek rencah hidup, ranjau semua dah lalu

tapi bila pendapat aku lain dengan pendapat kau terus aku dipandang serong

(aku sebenarnya tak kisah pun dengan pandangan2 juling orang)

tapi aku kesian kat anak kau

orang macam ni pulak tu yang banyak nak membiak bagai

yang suka prejudis dengan pendapat orang lain

yang benci dengan orang yang tak LIKE grup minum teh kau

yang langsung tolak tepi orang yang ada unsur2 kekopian

Ini baru sorang

Kalau sepuluh

seratus

seribu

sepuluh ribu

sejuta

sepuluh juta

semua?

Aku mintak maaf sebab bahasa Melayu aku kadang2 bunyi macam orang bodopiang

tapi kepalahotak aku tak begitu gilang-gemilang

Kadang2 kau rasa benda kecik tapi bagi aku besar

atau kadang2 aku rasa benda tu kecik tapi bagi kau besar

tapi kita manusia

walaupun kepala kecik, gaji kecik atau mata kecik

tak apa

janji hati besar

(buntut besar pun tak apa)

Standard